torsdag den 8. august 2013

Familieforøgelse og lidt statistik

Billedet er lånt hos Garnstudio
Der er familieforøgelse på vej i min svigerfamilie.
Min datter og jeg er de eneste i familien, der kan kunsten at strikke, så vi hækler og strikker.
Z. hækler tæppe, strikker sokker og huer.
Jeg strikker huer, vanter og ovennævnte sæt.
Jeg har en smule garn tilbage fra min svigermors tid, og der bliver strikket et par rækker ind i halskanten - det er det "gamle" fuzzy-vuzzy garn.
Babyen, en lille pige, er sat til at ankomme den 7. september.
Og går moderen nu over tiden, kan det hænde sig, at hun rammer en af tvillingernes fødselsdag.
De har fødselsdage den 11. og 12. september.
I tidernes morgen da jeg læste matematik, var vi nået til emnet statistik.
Min lærer sagde, at i en forsamling på 30, var der stor sandsynlighed for, at der var 2, der havde fødselsdag samme dag.
Jeg kunne række hånden i vejret og fortælle, at vi på det tidspunkt var lige præcis 30 i svigerfamilien, og der var INGEN, der havde fødselsdag samme dag - også selvom der er tvillinger.
Så hvis den lille nye baby bliver født på en af tvillingernes fødselsdag, må familien jo slutte sig til statistikken....
 


6 kommentarer:

  1. Det bliver spændende, om tvillingerne kan tilslutte sig statistikken :-) Hvor er I gode til at strikke, Kisser! Her hos os har Monsieur fødselsdag på samme dag som sin far.
    Klem og ha' en fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, også i din familie :-) så holder statistikken også der.
      Åh ja, vi er glade for at strikke.
      Klem

      Slet
  2. I min familie deler min far og min ældste søn fødselsdag :-)

    Det bliver spændende med familieforøgelsen, små nye er altid sjove og dejlige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Annette, ja det bliver godt med en lille familieforøgelse - igen.
      Sjovt med de fødselsdage :-)

      Slet
  3. Tillykke med den kommende pige :-)
    Pudsigt nok talte John og jeg om den samme statistik i tirsdags, og jeg kan fortælle dig, at der kun skal 22 personer til for at give en chance på 50 % for, at to af dem har fødselsdag på samme dag.
    Selvfølgelig skal der 366 til for at give 100 %, men det er forbløffende få til 50, synes jeg.
    Skægt, at tvillingerne er født på hver side af midnat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, en af mine yndlingssætninger mht statistik: statistik er løgn, men der er en vis sandsynlighed!!
      Ja, det sker jo at tvillinger bliver født på hver sin side af midnat.
      Familien glæder sig også til at hilse den lille nye velkommen.

      Slet