mandag den 18. juni 2012

Tælle tænder

Besøg hos tandlægen i dag :-)
Jeg var lidt træt, så det passede fint med at jeg kunne få en lur, mens mine tænder blev behandlet.
Og hele seancen varede en time, bare fordi....
Jeg har et eller andet traume med mine tænder. De skal bare være helt i orden. Fra barndommens dage er de overbehandlede. Og var fyldt med amalgamplumper. De er blevet skiftet for nogle år siden, så jeg har hvide tænder, når jeg ser mig selv i munden.
Jeg har været tilbøjelig til at bestille en "afblegning", men det er aldrig blevet til noget.
I dag spurgte jeg om tandlægen kunne gøre noget, for tandkødet trækker sig jo lidt tilbage med alderen, og de har ikke en farve, jeg synes om.
Tandlægen gjorde "noget" ved 2 af tænderne, og det indebærer, at resten af fortænderne skal have samme behandling.
Den plastik, min tandlæger bruger, tager farve efter sine omgivelser. Smart. Intelligent plastik???
Og jeg skulle selvfølgelig bedøves, og min næse er først nu ved at koimme til sig selv igen.
Da stolen var blevet kørt op i normal siddestilling, kom fruen stormende ind og sagde: Du skal tælle tænder.
Jeg var et stort spørgsmålstegn.
Jo, når man er 25, 40 år og nu i min alder, skal tænderne tælles og antal af tænder med fyldninger, som skal indberettes til regionen, så de kan lave nogle fine statistikker.
Jeg har 28 tænder!!
3 visdomstænder er hevet ud, og en seksårstand. Jeg har stadig en visdomstand.
Og jeg var lidt langt væk det meste af tiden.
Jeg kan godt lide at gå til tandlægen.
Kan du også?

6 kommentarer:

  1. Det er godt du passer på dine tænder - det er vigtigt at have pæne og velholdte tænder. Jeg kender flere, der ikke passer på deres, og det er så synd.
    Jeg har også 28 :-) 4 visdomstænder blev opereret ud, da jeg var 18 år, fordi der ikke var plads til dem. Men jeg vil ikke påstå, at jeg kan lide at gå til tandlæge ...
    Klem og en god dag til dig!

    SvarSlet
  2. Kisser, jeg må indrømme at jeg ikke er overvild med at gå til tandlæge. Jeg gør det 2 gange om året, men jeg danser bestemt ikke på vej til aftalen.
    Men bagefter, når jeg går ud igen, så kan jeg godt finde på at danse lidt.
    Knus og en god dag til dig.

    SvarSlet
  3. Det er vel aldrig noget, man ligefrem glæder sig til, men jeg har et yderst afslappet forhold til det at gå til tandlægen.
    Jeg tilskriver det, at efter at have haft bøjle på i fem år fra 11-16 år, er der ikke længere noget, der kan skræmme mig.
    Det har holdt stik indtil nu, og jeg har heller ikke haft huller, siden jeg var 11 år. Man lærer at børste tænder meget grundigt, når man har tandbøjle :-)

    SvarSlet
  4. Madame: det er også vigtigt at kunne tygge sin mad godt og grundigt :-)
    God onsdag og klem

    SvarSlet
  5. Annette: jeg er lidt atypisk mht tandlæger.
    Knus og en god dag til dig.

    SvarSlet
  6. Ellen: det var lang tid at have bøjle på. Det er utroligt med en god mundhygiejne.
    Desværre tog min graviditet hårdt på mine tænder...:-(

    SvarSlet