lørdag den 6. februar 2016

Rundetårn igen

For nogen tid siden var jeg i Rundetårn - og blev forpustet.
I dag har jeg været i Rundetårn igen, for der var nogle bekendte, der hørte om det, og så ville de også gerne.
Jeg meldte mig da også på banen igen.
Vi mødtes kl. 11 og begyndte opstigningen. Der var forbavsende mange mennesker - både danskere og turister - der ville op i tårnet.
Vi gik stille og roligt opad, og skulle kun holde en enkelt lille pause - for at træde af på naturens vegne.
Vi nåede HELT op og fik taget et par fotos ud over byens tage.
To af os lider af klaustrofobi og højdeskræk, men vi mærkede intet til det på den sidste meget smalle trappe, selvom der også kom modgående. Og helt oppe - ingen højdeskræk.
Det er jo helt fantastisk, når det kan lade sig gøre.
Denne gang blev jeg IKKE forpustet. Jeg har haft noget vejrtrækningsbøvl i et stykke tid - har ingen anelse om hvad det skyldes, det er væk nu.
Efter nedstigningen var vi sultne, og vi blev enige om at finde et sted at spise.
Vi gik hen til torvehallerne, og hos Un Mercato kunne vi få noget vegemad (to af os er vegetarer).
Vi fik vand til, og det var gratis!!
Ejendommeligt synes jeg at det er, at to af deltagerne er stokdøve. Den ene født næsten døv, og den anden begyndte at blive døv som 9-årig. Den ene taler i højt toneleje, som den anden ikke kunne høre, så jeg oversatte, for min stemme ligger i det dybe toneleje. De to døve diskuterede på et tidspunkt, og det var ret morsomt - med mundaflæsning, tegnsprog og det hele druknede i latter, for de kunne godt selv se det komiske i situationen.
Vi sagde farvel efter frokosten, og jeg var lidt rundt i torvehallerne, for de har mange fine grøntsager og krydderurter, men der kom ikke noget med hjem. Vi har jo vores gode torvedage her i Køge.
Jeg tog ind til Magasin, for jeg skulle ind for at købe 4 glas med rund bund. Jeg så dem første gang for mange år siden, men anskaffede dem ikke på det tidspunkt. Jeg har søgt dem af og til siden, og har så opdaget at Magasin har dem. Jeg troede egentlig, at det var et Holmegaard produkt, men det er det ikke.
Det er lidt sjovt med sådan et glas - det vælter ikke, men væsken skvulper godt rundt.
Just for fun.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar