tirsdag den 16. februar 2016

Kongernes elskerinder

I lørdags havde jeg tilmeldt mig til en guidet rundvisning på Christiansborg, som Slots- og Ejendomsstyrelsen havde arrangeret, og i anledning af Valentins dag var emnet kongernes elskerinder.
Det var en 2 timers vandring, hvor vi var nede i dybet, i hofteatret og i riddersalen.

Det imponerende tårn på slottet.

Krone bil.

Nede i dybet - 3 hoveder på stager.
Ganske uhyggeligt - også med tanke på at det har fundet sted i tidligere tider.

.
En model af Blåtårn


Riddersalen med Dronningens gobeliner.
Jeg har ikke set dem tidligere, men kun Bjørn Nørgaards tegninger, som findes på Skitsesamlingen her i Køge.
De er ganske imponerende.
En enkelt kongelig porcelæns"noget". Den stod på en piedestal, og var en hel del højere end mig.

Hofteatret.
Rundviseren var en ung dame, der ejede noget så sjældent som fortælleglæde, og hun kunne sandelig sin danmarkshistorie.
Vi hørte om Kirsten Munk, Anne Sofie Rewentlow og Grevinde Danner og en mere jeg ikke lige kan huske hvad hed.
Sandelig en spændende oplevelse.
Jeg nåede lige at komme hjem, så fik jeg besøg af min bror og hans familie.
Hans "bonus" søn havde været et halvt år i Irland som led i sit studie til IT et eller andet, og han havde gave med til mig:
3 specielle øl hjembragt fra Irland.
Da klokken var 10 om aftenen, sagde jeg, at de skulle køre hjem, for jeg var megatræt.
En vidunderlig dag.


1 kommentar:

  1. Det lyder som en spændende rundvisning - og godt tema til en valentinsdag. Og du havde da en lang, oplevelsesrig dag.
    Jeg skal selv ind at se gobelinerne til maj i forbindelse med firmaets sommerfest, der skal slutte af med middag oppe i tårnet på Christiansborg. Til en anden sommerfest var vi netop i Hofteateret, som jeg dengang ikke anede noget om.

    SvarSlet