onsdag den 13. maj 2020

Dødsfald og blomster

Min morbror døde i lørdags, og min tante ringede for at fortælle hvornår der er begravelse.
Jeg kan af gode grunde ikke deltage.
Jeg fik en god snak med tanten om, at jeg ikke sender blomster. Derimod skulle hun vælge en organisation, jeg kunne sende penge til. Hun valgte kræftens bekæmpelse.
Det er fint nok med blomsterbuketter. Igennem mange år har både min Finn og mig været modstander af at man klippede blomster af.
Som min Finn udtrykte det, gå ud i naturen og nyd dem i stedet for.
Jeg var så glad for at jeg havde fået aftalt med min bror, hvem jeg skulle donere penge til ved hans begravelse. Han valgte julemærkehjemmene. Ved hans begravelse var der over 100 buketter. Helt vildt. De pynter et kort øjeblik i kirken og så bliver de lagt ud på en kirkegård - til glæde for hvem?

Jeg har stor glæde af den gårdhave der er her i bebyggelsen. Så skønt at sidde med åben fransk altandør med en kop kaffe og nyde det smukke syn. Der har været problemer med at lukke døren, det er heldigvis løst nu.
Og endnu bedre, kommunens folk må gerne komme på hjemmebesøg igen. Så jeg får snart besøg, og håber på bevilling af en elektrisk kørestol, så jeg igen kan komme ud i den friske luft og en tur ned til stranden som ligger 200 meter herfra.

6 kommentarer:

  1. Det er en god måde at mindes den afdøde på. Jeg har dog været glad for synet af blomster i kirken og efterfølgende på gravstedet efter mine forældres begravelse. Men du har ret, de varer kun kort tid.

    Og så er det dejligt at høre fra dig igen, Godt at du nu kan få hjælp.

    SvarSlet
  2. Jeg har lige som dig haft det svært med, at glæden ved blomster i kirken var så kort. Min gode veninde sagde ved sin mands begravelse, at vi alle skulle tage en buket med hjem - så var der i hvert fald glæde ved blomsterne i 14 dage.
    Jeg håber, du hurtigt får en elektrisk kørestol, så du kan komme ud og nyde naturen.

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide at tage blomsterne med hjem.

      Slet
  3. I princippet har du vel ret i det med blomsterne, men jeg kan nu godt lide buketter både inde i stuerne og til begravelser, og der er jo nok i naturen (og gartnerierne) til, at vi høster lidt. Vi samler jo også svampe, ramsløg, hyben og andet spiseligt fra naturens eget spisekammer, så det er såmænd nok helt okay :-)
    Jeg håber for dig, at du hurtigt kan blive lidt mobil igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt spisekammer den natur rummer :-)

      Slet
  4. Ja, det er et meget smukt syn med alle blomsterne.
    Det er også godt at være tilbage igen.

    SvarSlet