torsdag den 17. oktober 2019

Hos psyk...

Roskilde Sygehus sender ikke deres patienter med min diagnose til neuropsykolog pr. automatik.
Det sker på mange andre sygehuse.
Min neurolog ville gerne have mig til psyk, så hun ville spørge sin chef om hun måtte det.
For en måneds tid siden fik jeg så en indkaldelse, og kunne så spekulere på, hvad pokker jeg skulle lave hos en psyk. Et lille brev i E-boks om at tilladelsen forelå, havde været på sin plads.
Men jeg tænkte, at det var nok den test....
Jeg blev udsat for alle tænkelige og utænkelige tests, og jeg er jo lige i mit es til sådan noget.
Hun spurgte også hvor jeg "gemmer" mine aftaler - svar: pegede på hovedet med min finger. Men jeg noterer dem nu også ned i min papirkalender. En snak med en veninde senere på dagen: du skulle have sagt at du også kan huske dine venners kalender (jeg husker hendes bedre end hun selv gør) - det fik vi et godt grin ud af.
Bl.a. skulle jeg beskrive min opfattelse af
ligheden mellem en flue og et træ,
tilladelse og begrænsning
osv osv
tegne mønstre ud fra 5 prikker i terninger og de måtte ikke være ens (jeg tror jeg ramte over 50)
huske tal, og sige dem bagfra,
se på kendte ansigter og sige hvem det er/var
regne baglæns fra hundrede ved at trække 7 fra til jeg nåede 0 - og det kan jo ikke lade sig gøre, for 7 går ikke op i hundrede, så jeg landede på 2
tegne... og huske delelementerne
sige 10 ord højt og huske dem, selvom der var andre prøver
Da det hele var overstået en halv time før planlagt tid, spurgte hun om jeg var træt?
Overhovedet ikke - jeg elsker sådan noget. Det er sjovt
Mit umiddelbare svar på lighederne var
natur og
børneopdragelse (hvilket overraskede hende).
Tænker på, at mange af prøverne også bruges i forbindelse med demens tests.
Den med de 100, så jeg i TV programmet om manden med Alzheimer på 49, der ganske langsomt forsvandt.

3 kommentarer:

  1. Ja, dement er du da i hvert fald ikke, Kisser :-D
    Jeg elsker også at udføre den slags, men håber nu alligevel ikke, at jeg bliver 'tvunget' til det, hvis du forstår, hvad jeg mener ... men jeg vil tro, at du har klaret den til UG!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu heller ikke mit eget indtryk, at jeg er dement.
      Ja, det er nemlig sjovt at udføre den slags - det er jo en god ting at holde sin hjerne i gang med forskellige og nye hobbies.
      Jeg er spændt på hendes rapport....

      Slet
  2. Ja og i fku undersøgelse også

    SvarSlet