onsdag den 15. marts 2017

Tanker

Jeg skulle lige stryge topstykket til en quilt til Røde Kors børnene, inden det skal sys sammen med tyk, lækker fleece bagside.
Jeg blev lige opmærksom på mine egne tanker, da jeg stod der og strøg.
Jeg tænkte på min søster. Hun popper en del op for tiden. Hun var gift med en landmand i det jyske, og de var tilknyttet nogle religiøse sekter. Fred være med det. Det var nemt nok at indrette sig efter deres husorden, når vi var på besøg. Vi skulle bede bordbøn.
Da vores mor var omkring 75 fandt hun en ven. De boede sammen det meste af tiden - de havde hver deres lejlighed.
Fordi de ikke var gift, måtte de ikke sove sammen, når de var på besøg hos min søster og svoger.
Min mors ven havde svært ved at acceptere det, men gjorde dog som der blev sagt - altså han respekterede husordenen!!
Underligt, at et stykke papir som en vielsesattest skal være afgørende i et eller to soveværelser.
Min mor var bindeleddet mellem den jyske gren af familien og den sjællandske del. Da hun døde, døde kontakten til den jyske gren også.

2 kommentarer:

  1. Jeg kommer til at rænke på romanen Fiskerne - der var så meget dobbeltmoral i den, at jeg slet ikke kunne holde ud at læse den - og vi var tvangsindlagt i gymnasiet!
    Religion har aldrig gjort noget godt for nogen, hvis du spørger mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, min søsters liv var som taget ud af fiskerne!!
      Næ, den religion - alt for mange kampe og krige er udkæmpet i religionens navn.

      Slet