torsdag den 23. marts 2017

Strandsten og flis

Sidste sommer fik jeg den ide, at mine 7 tons strandsten skulle fjernes og udskiftes med flis.
Jeg ved det er lige præcis 7 tons, for jeg fandt regningen for nylig. 
2 tons er transporteret på svigersønnens trailer. Vi slæbte op i fællesskab.
Resten - 5 tons - er puttet i spande, og kørt i min lille bil til genbrugspladsen. Jeg ville kun køre med 200 kilo pr. kørsel. Bilen må laste 400 kilo - incl. fører, så 200 kilo var passende. Det var ca. 10 spande med 20 kilo i hver.
Da sommeren var ved at gå på hæld, havde Køge Fælles Jord er særdeles godt tilbud på flis.
Så igen var svigersønnen og jeg på banen.
Adskillige læs blev hentet og lagt ud - og så rigeligt også til nogle bede i den store have.
Lige inden skulle de sidste sten dog fjernes fra forhaven, og de blev transporteret på en trillebør og kørt lidt længere ind i indkørslen, hvorfra jeg har fyldt spande igen og kørt afsted.
Der var en lille rest tilbage og de kunne være i 6 spande, og i går blev de kørt til genbrugspladsen.

På vej derud - i en rundkørsel - væltede de øverste spande ind over bagsæderne, som jeg åbenbart ikke havde fået klikket ordentligt på plads.
De fleste af stenene blev dog i spanden.

Containeren til sten er tæt ved haveaffaldspladsen.
Det er ganske imponerende hvad der afleveres af haveaffald, der bliver lavet til kompost.
Fra øverste kant til "ned i dybet" vil jeg gætte på der er 5-6 meter, og affaldspladsen til haveaffald er omkring 75-100 meter.
Som det kan ses på billedet er det en temmelig høj bunke.
Mon ikke den er 10 meter høj.
Skøn genbrugsplads vi har.
JEG ER RET STOLT AF MIG SELV 
over at have båret alle de sten op til flere gange
og jeg er meget glad for min nye forhave.
Det giver god motion og gode kræfter.
Jeg har heldigvis lært løfteteknik.

3 kommentarer:

  1. Uh, jeg ville være ked af at køre sten væk; men hver ting til sin tid, og stenene lyder til at have haft deres tid i din have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, stenene var ikke pæne, det skulle have været helt runde/ovale sten, men vognmanden leverede en masse flint iblandet.
      Og fordi det dengang de blev lagt ikke var moderne at lægge en fiberdug under, var det fuldstændig umuligt at holde. Det vrimlede med snerler og andet godt.

      Slet
    2. Nu giver det ekstragod mening at køre dine sten væk.

      Slet