onsdag den 11. september 2019

Malta

Malta er skøn. En helt fantastisk uge. 
Jeg ville ikke hjem.
ca. 30 grader hele ugen, lige et par grader for meget - for solen føltes stærk.
Billedet herover: udsigt over Mellieha by. Kirken til venstre i billedet var smykket med lys og det var ganske smukt om aftenen.
Sidste uge er den uge på året, hvor de fejrer Jomfru Maria.
De bærer en statue af hende gennem byen. Den vejer ca. 900 kilo, så der skal mange til at bære.
Når man bliver født, bliver man automatisk skrevet op til at skulle bære Jomfruen på en bestemt dato senere i livet.

Middelhavet - åh hvor jeg dog elsker det hav.

Et vue over til GOZO.

Fredag aften - aftenen før vi skulle hjem - var vi en tur i Mallieha by, og her blev Jomfruen fejret med lokal Marchmusik.
En ejendommelig blanding - marchmusik og Jomfru Maria.

Skipper Skræk byen. 
Den blev bygget en gang i 80erne - der blev bl.a. brugt 8 tons søm og 9000 liter maling.
Træet var importeret, da Malta ikke har meget skov.
Byen blev bygget til en Skipper Skræk film, hvor Robbie Williams fik sin debut som skuespiller.

En dag var vi på udflugt til Mosta for bl.a. at se Mirakelkirken. Historien fortæller, at 4-5 bomber under 2. verdenskrig ramte kirken. Kuppeltaget fløj af, en af bomberne kilede sig fast i midten af kuplen, og da den er bygget godt og grundigt, skete der ikke andet.
Man har senere fundet ud af, at bomberne var lavet på en fabrik i Polen, der beskæftigede krigsfanger, og man har mistanke om, at der er lavet sabotage på bomberne, så de ikke kunne sprænge noget i luften.
Den tyske jagerpilot blev forfulgt af englængere, og når man er forfulgt, smider man alt hvad der er tungt. Det var åbenbart ikke meningen, at bomberne skulle smides over kirken, men det var der de ramte  - og INGEN kom til skade.

Mange små skildpadder pryder "the Danish village", som de lokale ynder at kalde Mellieha Holiday Center.

Et foto fra Mdina - også kaldet den stille by. Der bor kun 239 personer indenfor murene. En prægtig middelalderby på 200 x 400 meter.
Mdina, som tidligere var hovedstad på øen, blev "erstattet" af en ny hovedstad - tæt på vandet - Valletta.

En af svømmepølerne i feriecenteret.
Jeg nøjedes med at dyppe fødderne i babybassinet.

Mere Middelhav.

Ah, den smagte godt, den Guinness.

Endnu mere Middelhav.

En smuk drink - den hedder swimmingpool. Meget passende, når vi nu opholdt os ved svømmepølen.

Udsigt til Gozo.
Vi måtte dog opgive at komme derover, for jeg kunne godt komme ned i båden, men op igen ku ikke la sig gøre (mere end en halv meter).
Jeg havde "privatchauffør" hele ugen. Vi havde lejet en kørestol, og det fungerede ganske godt. Også i taxaer og bybusserne.
Det har dog sine omkostninger for mine ben, som jeg ikke brugte så meget som jeg plejer. De er en smule slatne, så jeg er i skarp genoptræning....

6 kommentarer:

  1. Malta lyder som en skøn ø med små perler rundt omkring, som er værd at besøge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Virkelig et besøg værd - og øen emmer af historie.

      Slet
  2. Hvor lyder det bare dejligt; der vil jeg også gerne til en dag :)

    SvarSlet
  3. Jeg formoder, det var i Dansk Folkeferies 'by', I holdt ferie? Der har vi også været - det er nogle fine lejligheder med søde små gårdhaver (og tagterrasser), ikke sandt? Og til rimelige priser, hvilket vi ikke gider brokke os over :-)
    Det lyder som om du havde en god ferie dernede, selv om det måske var lige varmt nok endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var i Dansk Folkeferie (jeg skal jo tænke i handicapvenligt!!), og det er skønne huse. Vores var 70 kvm, og den skønneste tagterrasse, som jeg dog kun var oppe på en gang, der var alt for varmt.
      Ganske rimelige priser, og jo længere man venter med at bestille, jo billigere bliver det - for de vil jo gerne have lejet det hele ud. Jeg tror vi gav ca. 8600 kr. for 3 personer med flybilletter. Vi holdt os selv med kost - dvs. vi spiste ude næsten alle dage (morgenmad sørgede vi selv for).

      Slet