fredag den 18. december 2015

Brugsanvisning og ferie

I går formiddags skulle jeg lige sy lidt på tæpper til Children of the World via Røde Kors.
Min ene symaskine (overlock) begyndte at opføre sig underligt. Den ville ikke transportere stoffet hen under nålene. Den fik lidt olie og alt blev tjekket. Den ville stadig ikke transportere.
Så kunne det også bare være lige meget.
Hen til den anden (coverlock), som jo næsten ikke er blevet brugt. Jeg er absolut bedst til "hands on" for at finde ud af tingene. Sidst jeg syede på den maskine syede jeg en fin afslutningskant til en nederdel (også til børnene). Den fik en ekstra rulle tråd på (der er plads til 5 ruller på den) og jeg kunne sy nogle sømme til fuld tilfredshed.
Tænkte, jeg hellere måtte finde brugsanvisningen frem, for den maskine har mange finurlige finesser, som jeg synes det er på tide at sætte sig ind i.
Så jeg læser og afprøver.
Det er da fuldstændig hen i vejret at have sådan en god maskine stående uden at bruge den.
Den har oven i købet fået sit eget bord at stå på - og en god lampe - i tidernes morgen.

Senere på dagen skulle jeg ud at købe et par julegaver (for mit afkom) og bagefter på en lang, lang køretur til min bror og hans kæreste i det nordligste af Sjælland.
Alt over 50 km er langt!! Der er næsten det dobbelte - hver vej.
Det er bestemt ikke hverdagskost - at min bror og jeg ses.
Når det sker, er det så hyggeligt.
Jeg bragte de store smil frem, da jeg fortalte, at jeg i de kommende 2-3 uger har skrevet i min kalender, at jeg holder ferie - juleferie.
Er du ikke pensionist og har ferie her dag?
Der er da vist noget de unge mennesker har misforstået. Livet som pensionist er besat med alskens sjove ting, og derfor er det nødvendigt at få sjælen med sig og holde ferie.
Så nu holder jeg juleferie - kun afbrudt af julen og nytårets arrangementer.

5 kommentarer:

  1. Åh, det er så fint, at du skriver i kalenderen, at du holder juleferie, Kisser! Selv om vi er pensionister, er der nemlig masser af gøremål i hverdagen. Jeg vil indlede min juleferie med en tur i Tivoli.

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, god tur i Tivoli, der er meget flot derinde.

      Slet
  2. Hehe - jeg har den definition af ferie, at man skal være væk hjemmefra - altså i mere end nogle få timer ad gangen :-)
    Jeg har dermed ikke juleferie, men jeg får besøg af nogle, der har det, så det er fint nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, der er mange definitioner af ferie. Mon ikke lige så mange, som der er mennesker til?

      Slet
  3. Hanne, det er skønt at få læst brugsanvisningen....
    Ferie er så mange ting for os hver især.

    SvarSlet