torsdag den 2. marts 2017

Opskrift og menuen

Det var arbejdstid i går. Ganske frivilligt.
Det grønne hus ligger lige midt i centrum af Køge - og ned til Køge Å.
Jeg havde pakket alle madvarer og forklæde i cykeltaskerne, og gik med cyklen ind til huset.
Vejret var fint med sol og skyer - det blæste en del, men jeg havde vinden i ryggen, så det var fint.
Der er ca. 3,5 km, så det var passende for dagens gåtur.
Menuen i går bestod af
græskinspireret quinoa bombe (opskrift fra Jamie Olivers bog: Jamie & friends, Salater fyldige og smagfulde)
"steg" lavet af selleri, porrer, champignon og nødder
flutes
gulerodskage
Der kom flere for at spise i går end der plejer, og desværre måtte vi sige: udsolgt til omkring 10.
Ærgerligt og øv.
Der var heldigvis rigelig kage, så de fik en kop kaffe og kage.

Opskrift på "stegen" - og jeg kan bare ikke huske hvor jeg har den fra:

1 knoldselleri - rives groft
250 g champginon hakkede
1 porre i tynde skiver
2 fed hvidløg
Det hele svitses på panden i ca. 5 min.
Op i en skål, hvor det blandes med
1 dl kogt quinoa
1 tsk timian
2 spsk tamari (eller soyasauce)
1 dl hakkede valnødder
2 spsk hørfrø opblødt i 6 spsk vand i 10 min
4 spsk kikærtemel

Det hele blandes og kommes i en bageform og bages i ovn 40-45 min ved 175 grader.
Fryseegnet.

Da arbejdstiden var slut, regnede det - meget. Men det var heldigvis vindstille her.
Jeg cyklede hjem, og blev gennemblødt. Selv sokkerne var våde.
Så kan sådan en kort tur være lang.

1 kommentar:

  1. Quinoa er korn - særdeles rigt på proteiner og andre gode ting. Bruges ofte i stedet for ris.

    SvarSlet