søndag den 3. januar 2016

Memory lane - (ude i Valby)

Når jeg nu har sat min elendige højre arm i hvil, finder jeg på noget andet.
Jeg har flere traditioner .... en af dem er, at 2. januar bliver alle skabe og skuffer gennemgået, og de ting jeg ikke har brugt i det foregående år, ender i kurven til genbrug.
Eller bliver ganske enkelt smidt ud.
I går gennemgik jeg "papirer", bl.a karakterbøger fra folkeskolen, eksamensbeviser, lærekontrakter, ansættelseskontrakter (jeg havde kun TO) m.m.
Det var sjovt at gense det hele.
Jeg genlæste f.eks. den lange rørende historie, jeg skrev, da jeg søgte optagelse på HD studiet i slutningen af 90erne.
Adgangskravene havde sandelig ændret sig på 30 år.
I 1967 blev jeg færdig med handelsskolen - med 2 fremmede sprog. Det var nok til at kunne blive optaget på den københavnske handelshøjskole. Desværre sluttede min handelsskole i okt. 67., så jeg kunne først søge optagelse i 1968. Det blev der intet af, for kærligheden kom i vejen i form at mit afkom.
Glemt var alt om HD.
Ideen opstod igen i 90erne.
Imellem 68 og 90erne havde jeg dog opnået det der svarer til en HF-eksamen. Dog ikke engelsk, men al mulig andet.
I min lange rørende historie for at blive optaget skrev jeg, at jeg havde real- og handelsskole eksamen i faget engelsk. Og jeg skrev hver eneste dag engelsk - til mine mangfoldige pennevenner.
Jeg blev optaget.
UDEN at vide at faget erhvervsøkonomi var med engelske bøger.
Puha.
Det gik fint - med lidt manuduktion i slutningen af skoleåret - og jeg bestod.
Alle beviser m.m. er nu endt i affaldsbeholderen. Gætter på at jeg ikke får brug for dem mere.
Jeg har dog to ting, som jeg IKKE nænner at skille mig af med, og det er min andenårsopgave i dansk (behandler nogle digte af Benny Andersen) og en opgave i erhvervsøkonomi. Læreren skrev i sin kommentar: dette burde være den officielle løsning.

Min engel ægtemages afgangsbevis fra 8. klasse får også lov at blive et lille stykke tid endnu.
Den indeholder en fristil om Grønttorvet, og sidste afsnit kommer her i sin fulde længde:
"Det nuværende grønttorv er alt for lille, derfor er man begyndt at bygge et nyt og meget større UDE i Valby og at anlægge gode bilveje til det."
Ja, der er vist anlagt meget mere siden 1958.

3 kommentarer:

  1. Hanne, man skal jo aldrig sige aldrig, men jeg tror nu, at det ikke vil ske - at mit afkom vil studere sine forfædre.
    Ja, god ting at støve glemmebogen af :-)

    SvarSlet
  2. Det er en god regel med årlig sortering - og evt. udsmidning. Jeg må se om jeg kan lære det, før jeg fylder 60 (jeg har små to år til at lære det så). Jeg er lidt enig med Hanne mht. slægtsforskningstankerne - men der er bare det med pladsen.

    SvarSlet