tirsdag den 25. marts 2014

Lungekræft!!!

Fra ca. 2004-2008 deltog jeg i et forsøg på Gentofte hospital om "screening af lungekræft".
En gang om året fik jeg og de andre forsøgspersoner målt lungefunktionen/-kapacitet og nogle af os blev også CT-scannet.
Det var jo ganske betryggende at få undersøgt lungefunktionen som mangeårig gammel ryger.
Forsøget havde som formål at undersøge om "befolkningen skulle undersøges for lungekræft" - fuldstændig som mammografiundersøgelserne tilbydes i dag.
Der ville gå mindst 10 år før man kunne fremlægge nogle resultater - endsige tage stilling til om så omfattende en undersøgelse kan  blive en realitet.
Heldigvis er mammografiundersøgelserne en realitet.

8 kommentarer:

  1. Ja, og nu er tarmkræftundersøgelser også en realitet. Det er fint med alle de screeninger, for det må altså give bonus i den sidste ende, både for patienterne og for samfundsomkostningerne, selv om screeningerne selvfølgelig ikke er gratis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det var nyt for mig med tarmkræftundersøgelserne. Så skønt - hellere forebygge end helbrede.

      Slet
  2. PS: Det er altså forbudt at give os sådan en forskrækkelse med den overskrift!

    SvarSlet
  3. Din overskrift var skræmmende, Kisser - men jeg blev rolig efter at have læst dit indlæg. Klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, jeg tænkte lidt det samme, men satte !!! bagefter - for at signalere "intet farligt". Klem

      Slet
  4. Jeg er enig: sådan en overskrift må du ikke bruge en anden gang. Nu var dit indlæg heldigvis hurtigt at overskue men alligevel...

    Jeg byder også screeningundersøgelserne meget velkomne. Jeg skal bare selv blive bedre til at gå hen og få det gjort. Det gamle slogan fra Kræftens Bekæmpelse om at "kræft der opdages i tide kan helbredes" gælder vel stadig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lader jeg så være med at bruge sådan en overskrift :-)
      Ja, det vil jeg da tro at det stadig gælder - udviklingen går heldigvis i den retning at videnskaben bliver dygtigere og dygtigere :-)

      Slet