mandag den 13. maj 2013

Peter og Ping



I går var Britt og jeg sammen med Peter og Ping, og Madame og Monsieur på byvandring i København.
Ganske uafhængigt af hinanden ville vi på den samme tur - i fodsporene på Søren Kierkegaard.
Lise Lotte Frederiksen var anfører, og hun var godt nok inspirerende at lytte til. Jeg elsker, når nogen ejer fortællingens kunst, der kan tryllebinde mig, og det kunne Lise Lotte.
Vi kom godt rundt i området, hvor den gode hr Kierkegaard havde slået sine folder (1813-1855).
Der er en del mindeplader rundt omkring på de københavnske huse.
Kig op, når du er på udflugt til landets hovedstad, for lige pludselig er der en fortælling om en af landets forfædre.
Kig for flere skønne billeder ovre hos Madame.
Ovennævnte billede viser lidt af "sukkenes bro" i forkanten af billedet.
Som indfødt københavner med en fader, der elskede og arbejdede i Søren Kierkegaard kvarteret, er det en stor fornøjelse at gå rundt med en god fortæller.
Det er umuligt at gengive hele fortællingen om S.K. Blot fortælle at den var ganske inspirerende og oplysende.
Det er jo ikke så tit, Britt og jeg kommer til København. Og slet ikke efter jeg er blevet pensionist.
Så vi lod lidt som om vi stadig var i Paris og lod tilfældet råde.
Lige pludselig kom vi forbi Lagkagehuset, og her måtte vi jo ind og have kaffe og kage. UHM, det var godt. Og bagefter lige en tur ind hos Tiger :-)
Vi sluttede en fantastisk dag hjemme hos mig med først kaffe i haven, strikketøjet og senere den forberedte aftensmad og aftenens afsnit af Rejseholdet.
Jeg føler det som ren luksus at se TV, bare fordi det sker så sjældent her på matriklen.
 

2 kommentarer:

  1. Tak for i går, Kisser! Det er dejligt at læse om alt det, I oplevede efter vores Peter og Ping-tur. Lige som dig er det heller ikke sidste gang, jeg er med på en litteraturvandring - vores guide var som skabt til jobbet, og det var spændende at se mindepladerne rundt omkring og høre hende fortælle.
    På gensyn snart! Vi glæder os til dit blogtræf og til få snakket mere med dig, end vi nåede i går.
    Klem og ha' en fin aften.

    SvarSlet
  2. Det er de forunderligste ting, man kan opdage om København (og sikkert alle andre steder), når man har en god guide, der ved hvad han/hun taler om. Jeg har prøvet noget tilsvarende ... med sten og mineraler :-)

    SvarSlet