lørdag den 31. marts 2012

En kongelig affære

Jeg har været i biffen igen og denne gang set
Dronningen og Livlægen - en kongelig affære.
Med Mads Mikkelsen som Struensee.
Jeg er stor fan af Mads Mikkelsen, og han var formidabel i rollen.
Det er et stykke godt fortalt Danmarkshistorie.
Uhyggeligt at tænke at det kun er godt 200 år siden Stavnsbåndet blev ophævet.
Gabestok og træhest - de rene barbariske metoder, og tortur var også ganske almindeligt.
Jeg havde lidt svært ved at forstå "dronningens" tale - den var lidt utydelig.



Fra biografens hjemmeside:
"Der findes næppe et mere dramatisk kærlighedsdrama i Danmarkshistorien end affæren mellem Chr.VIIs tyske livlæge Johan Struensee og den engelskfødte dronning af Danmark Caroline Mathilde i starten af 1770’erne.

I løbet af de sidste 40 år har en række filmatiseringer af dette bevægende kapitel i dansk historie været på tegnebrættet, men først nu med Nikolaj Arcels 'Dronningen og Livlægen' præsenteres en dansk spillefilm om et af vort lands mest fascinerende dramaer.
Med udgangspunkt i det pikante og livsfarlige trekantsdrama mellem den stadigt mere sindssyge kong Christian, oplysningsmanden og idealisten Struensee, og den unge, men stærke dronning Caroline Mathilde, er 'Dronningen og Livlægen' den gribende fortælling om et passioneret, forbudt kærlighedsforhold, som forandrede en hel nation, men også et drama om modige idealister, der risikerede alt for at bane vejen for frihed til et helt folk."

2 kommentarer:

  1. Dejligt med en anbefaling. Jeg skal ind og se den en af dagene, og jeg glæder mig :)

    SvarSlet