søndag den 8. januar 2012

Bøger - Æventyr og Gudfar

Jeg har lige læst denne bog af Oscar Wilde "Æventyr".
Den er udgivet i 1911, med store begyndelsesbogstaver i navneordene og den ældgamle retskrivning, der gjaldt før 1947-48.
Den var svær at lægge fra sig...
Den indeholder eventyrerne
Den lykkelige Prins (om omsorg for de fattige)
Nattergalen og Rosen (om snobberi)
Den egenkærlige Kæmpe (om egoisme)
Den hengivne Ven (om at udnytte)
Som de fleste andre eventyr, er der gode budskaber i disse, der også er gyldige i dag.

Der er en del blyantsoverstregninger i bogen.
Det gør man bare ikke, når man låner en bog.

Jeg har lånt bogen på min arbejdsplads bibliotek, og de måtte ned i magasinet for at finde den.
Det er næsten ikke til at se det, men der står
Statsradiofoniens bibliotek.
Bogen er et klenodie.
Og så var det slet ikke den jeg skulle låne.
Det var Spøgelseshistorier af samme forfatter.
Den låner jeg senere.

Her er en bog udgivet i 2011. 100 år senere end Oscar Wildes...
Den måtte jeg bare læse, da jeg på bagsiden læste om Ordrupbanens store sprinterstjerner i 1950erne.
Jeg kendte en af dem.

4 kommentarer:

  1. Hvor herligt. Det er ikke noget som gamle bøger, selvom nye bøger heller ikke er at kimse af! :)

    God eftermiddag.

    SvarSlet
  2. Megan: bøger er skønne :-)

    SvarSlet
  3. Jeg var slet ikke klar over, at Oscar Wilde har skrevet eventyr - spændende, Kisser. Dem vil jeg låne, for jeg har haft en periode, hvor jeg var meget optaget af ham og af hans triste skæbne.
    En skøn mandag til dig! Klem

    SvarSlet
  4. Madame: hans Æventyr er ganske gode og giver stof til eftertanke.
    God mandag og klem

    SvarSlet