onsdag den 20. juli 2011

En kvinde med hat

En kvinde med hat er titlen på en bog skrevet af Inge Eriksen.
Den bliver læst højt af Agnete Wahl.
Agnete Wahl har en helt vidunderlig stemme og læser højt, så jeg er helt tryllebundet.
Bogen er også meget tiltalende.
Vi kommer godt rundt i Aalborg og i Andalusien.

Fra bogens bagside:

Ida Francesca vokser op i efterkrigsårenes Aalborg. Moderen er modist, faderen politibetjent. Han har spansk blod i årerne, og hans internering i en tysk kz-lejr under krigen sætter i høj grad sit præg på hjemmet.
Men også Ida Francescas gymnasievenner bidrager til hendes forståelse af, at verden er større end Aalborg, og at der er meget at gøre, hvis den skal blive et bdre sted at være. Hun bliver student, læser til ingeniør i København og besøger sin familie i Malaga. Efter sin fars død vender hun tilbage til Aalborg og bliver gift ind i et vinhandlerdynasti, der kun er med til at styrke hendes sand for det europæiske perspektiv. Hun får et meget fortroligt forhold til sin svigermor, Alba, en klog og viljestærk kvinde, der som ganske ung giftede sig med en operasanger, som hun forlod, da det gik op for hende, at han både var drømmer og nazist.
En kvinde med hat er en roman om mennesker, der føler sig forpligtet af livet og deres medmennesker og har mod til både at tage stilling og til at handle.

Det er den første bog, jeg har læst af Inge Eriksen. Hun har udgivet flere bøger, som jeg meget gerne vil læse.

2 kommentarer:

  1. Det lyder spændende Kisser, og en god oplæser kan nemlig tryllebinde. Jeg har vist aldrig læst noget af Inge Eriksen, men denne bog lyder som om, det er noget for mig.
    Klem og god sommerdag til dig!

    SvarSlet
  2. Madame: Agnete Wahl tryllebinder mig. Jeg skal hen at låne flere bøger med hende som oplæser allerede i dag.
    Klem :-)

    SvarSlet