fredag den 31. december 2010

Hvem taler jeg med når jeg taler med mig selv?

er en letlæselig bog om filosofi og meditation, Platon anvendt i nutiden - skrevet af Henrik Krog Nielsen - på 120 sider.
Jeg "faldt over" bogen, da jeg zappede rundt på bibliotekets hjemmeside.
Titlen er på en vis måde humoristisk, så den måtte jeg absolut læse, og er blevet lidt klogere.

Fra bagsiden:
Bogen henvender sig til mennesker, som ønsker filosofisk inspiration til hverdagen og/eller, som kunn etænke sig at meditere. Selvom nogle af meditationerne vil kræve lidt øvelse at udføre, kan bogen anvendes uden forudgående kendskab til meditation - og filosofi.
Alle afsnit kan læses hver for sig.

Bogens filosofiske udgangspunkt er, at mennesket har en åndelig dimension, som det ønsker at udvikle - og at dene åndelige dimension kan leve lidt i eksil i en fortravlet hverdag.
Mødet mellem filosofi og meditation er også et møde mellem vores analytiske/logiske tænkeevne og vores intuition - et møde, der både kan være personligt berigende og stimulerende i en faglig/erhversvmæssig sammenhæng.

Platon, som levede i Grækenland for 2400 år siden, er bogens inspirationskilde...
Biblioteksmærket hindrer mig i at læse resten...

2 kommentarer:

  1. Sikke meget du læser i øjeblikket - hvor er det dog dejligt. Jeg skal også helst have en bog i gang hele tiden...

    Rigtig godt nytår og knus fra Mia

    SvarSlet
  2. Mia: jeg har jo ikk elæst en bog i 4 år, s jeg tager revanche.
    godt nytår til dig og dine.
    Knus
    Kisser

    SvarSlet