mandag den 18. oktober 2010

Mercedes-Benz Syndromet

Gretelise Holms bog fra 1998 - Mercedes-Benz Syndromet - er hendes debut-roman.

"En kvindelig dansk jurist er ansat på et vestligt sponseret projekt i Zimbabwe som rådgiver i spørgsmål om kvinder og ret. En landsbykvinde beder hende en dag om hjælp til at få ram på den heks, der angiveligt har slået tre mennesker ihjel.
Opklaringen af sagen bringer rådgiveren ind i et drama om penge, politik og udvikling i det sydlige Afrika netop nu.
En politisk økonomisk thriller, som også er historien om en kvindes udvikling."

Jeg kan vældig godt lide at læse hendes bøger. Dette er #2 bog jeg har læst af hende.
Mercedes-Benz Syndromet kunne dog godt være noget kortere. Jeg synes den var noget langtrukken.
Jeg må dog beundre hende for al den research hun har foretaget. Det må have taget år.
Bogen er fortalt i jeg-form, og på intet tidspunkt får "jeget" et navn. Det var underligt.

4 kommentarer:

  1. Jeg har endnu ikke læst nogle af hendes bøger - men jeg får lyst nu, hvor du fortæller, Kisser.

    Ha' en god aften!

    SvarSlet
  2. Madame: det er en forfatter, der er velskrivende - og bøgerne fængsler. Mig i hvert fald.
    Jeg kan anbefale hende.
    Klem

    SvarSlet
  3. Jeg troede, jeg havde læst alt af hende, og så mangler jeg hendes debutroman! Hvor pinligt...

    Jeg måtte smile lidt af din søde Madonnahistorie - du gik dog ikke så vidt som at kalde hende 'The fallen Madonna with the big boobies', som i Allo Allo :-D

    SvarSlet
  4. Ellen: ja, det er yderst pinligt.
    Jeg skal på Køge biblio en af dagene, for biblio på jobbet har kun et begrænset udvalg af skønlitteratur. Jeg må bare læse noget mere af hende.
    Næ, det var kun Jens, der kaldte min Madonna for the fallen.....

    SvarSlet